Zobacz wszytkie serwisy JOE.pl
blogiblog4u.pl blogiblogasek.pl katalog stronwjo.pl avataryavatary.ork.pl czcionkiczcionki.joe.pl aliasydai.pl, ork.pl, j6.pl tapety tapety.joe.pl obrazkiobrazki na NK
Online: ---
zdrowie i choroby nieruchomości na mapie
klimatyzacja w samochodach

o klimatyzacji, klimatyzatorach, wentylacji i wentylatorach

klimatyzacja

klimatyzacja w samochodach

Systemy klimatyzacji  są stosowane od ponad pół wieku. Na początku był to luksus dla nielicznych, teraz w niektórych krajach, to właściwie standard. Stojąc w upalny dzień w korku samochodowym każdy marzy o klimatyzacji. Przez ponad 30 lat idealnym czynnikiem chłodniczym był freon R12 (CFC - dichlorodifluorometan). Niestety został on "oskarżony o zepsucie" warstwy ozonowej, która stanowi subtelną warstwę ochronną przed promieniowaniem UVB. Stężenie ozonu w atmosferze mierzone jest w dobsonach. Średni poziom ozonu to 300 D, jednak na wiosnę przy niesprzyjających warunkach oraz obecności freonów i halonów, może on spadać nawet do 100 D. Walka z freonami i halonami datuje się od roku 1987, od ogłoszenia protokołu montrealskiego, który Polska ratyfikowała w 1990 roku. Zobowiązywał on do 50% spadku produkcji feronów do roku 2000, w odniesieniu do roku 1986. Polska nie jest producentem freonów, lecz tylko ich użytkownikiem. Regulacje prawne dotyczące postępowania z substancjami zubożającymi warstwę ozonową zawiera ustawa z 31 maja 2004 r. opublikowana w Dz. U. Nr 121 poz. 1263. 
  Do smarowania sprężarek zawierających czynnik chłodniczy R12 dobrze nadawały się oleje mineralne. Produkty DEEPCOOL, w szczególności DEEPCOOL 12a zostały poddane próbie i okazuje się, że są bardziej skuteczne od HFC 134a i oczywiście bardziej wydajne od CFC R 12a. Stwierdziliśmy oszczędność energii aż do 35% jak również fakt przedłużenia czasu funkcjonowania obiegów i elementów klimatyzacyjnych. Wystarczy tylko 40% ilości 134a i 35% ilości R12.

Zresztą, udowodnione zostało, że DEEPCOOL 22a i DEEPCOOL 502a są wydajne i skuteczne w obiegu R-22 i R-502. Produkty DEEPCOOL nie tylko są niedrogie ale również redukują koszty naprawy i utrzymania aparatów chłodniczych i klimatyzacji.
Co więcej, notuje się znaczne obniżenie odbicia ciśnienia. W porównaniu z 134a i wartości porównywalnych do R12. Do tego dodaje się kompatybilność z olejami mineralnymi i syntetycznymi.
Wprowadzenie czynnika R134a (typu HFC), nie niszczącego warstwy ozonowej, wymusiło wprowadzenie do układów klimatyzacji nowych, drogich olejów syntetycznych. Oleje mineralne z powodu braku mieszalności z nowymi czynnikami chłodniczymi musiały być wycofane. Obecnie samochody, wyposażone fabrycznie w układ klimatyzacji, zawierają najczęściej olej typu poliglikolowego, natomiast przy naprawach jest stosowany zwykle olej typu estrowego. Szczególnie zalecane jest stosowanie oleju poliestrowego przy "retrofitingu", czyli przy konwersji układu chłodniczego z czynnika R12 na R134a, jako że olej tego typu jest lepiej mieszalny z resztkami oleju mineralnego, które mogą pozostać w systemie chłodniczym. Inną metodą wymiany jest "drop-in", polega ona jedynie na wymianie czynnika CFC na podobny, kompatybilny z olejem mineralnym, np. na R22 lub zeotrop (HCFC). Taki sposób wymiany jest zalecany dla układów starszych i jest on tańszy od wymiany całkowitej. 
  Generalnie przy doborze oleju do układu chłodniczego należy brać pod uwagę: 
• rodzaj stosowanego czynnika chłodniczego (kwestia kompatybilności z olejem), 
• temperaturę parownika (temperatura płynięcia oleju), 
• typ sprężarki (śrubowa, tłokowa), 
• warunki pracy sprężarki (lepkość oleju, odporność termiczna). 


Głosuj (0)
Arkaszka 18:33:46 9/04/2011 [Powrót] Komentuj